Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Wat is er in de omgeving te doen? - Blog

Geplaatst op woensdag 27 september 2017


Dit zou weleens de meestgestelde vraag bij de receptie van een hotel, bungalowpark, camping of VVV kunnen zijn. De receptiemedewerker is vervolgens druk bezig met het verzamelen van deze informatie via verschillende kanalen. En geeft waar mogelijk een flyer mee aan de gasten. Een tijdrovende klus. Zeker in het seizoen! Natuurlijk is dit niet zonde van hun tijd, want gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij toeristische bedrijven. Maar het zou toch makkelijker moeten kunnen?

Om dit te onderzoeken zijn wij langsgegaan bij 40 recreatiebedrijven in Nederland. En hebben we de receptionisten gevraagd naar hun wensen als het gaat om gasten informeren over activiteiten in de omgeving. Hieronder vind je een aantal wensen en opmerkingen die wij terugkregen.

Digitale agenda met activiteiten
Stipt op nummer 1 staat de wens voor een digitale agenda. Vrijwel ieder hotel, bungalowpark, camping of VVV wil graag digitaal kunnen zien wat er in de omgeving te doen is. Denk aan de plaatselijke braderie, kermis, boekenmarkt, optocht, evenementen en festivals. Juist die lokale activiteiten die het verblijf zo leuk maken.

Zelf activiteiten en evenementen toevoegen
Daarnaast willen receptionisten ook graag zelf activiteiten kunnen toevoegen aan de digitale agenda. Activiteiten die vanuit het hotel, bungalowpark, camping of VVV voor gasten worden georganiseerd. Zo kan de receptiemedewerker gasten in één keer informeren over lokale en eigen activiteiten.

Overzichtelijk: kort en bondig
Het overzicht met de activiteiten in de omgeving moet vooral duidelijk zijn en niet teveel informatie bevatten. Het liefst zo kort en bondig mogelijk. Wat, waar en een link voor meer informatie, dat is al genoeg. Bijvoorbeeld: De Voorthuizer Braderie op dinsdag 15 augustus en de link www.visitvoorthuizen.nl/vvv/de-voorthuizer-braderie.

Alleen activiteiten in de regio
Receptionisten gaven ook aan dat ze de activiteiten in een bepaalde straal rondom hun hotel, bungalowpark, camping of VVV willen aanbieden. En dat ze daarbij zelf willen bepalen wat die straal is.

Ticketverkoop via de receptie
Wanneer gasten vragen wat er te doen is in de omgeving kunnen receptionisten vaak niet meer doen dan informatie en een folder geven. Het daadwerkelijk verkopen van tickets van attracties aan de receptie is vaak lastig. Omdat tickets van tevoren moeten worden ingekocht en de kans op diefstal of kwijtraken is dan groot. Ticketverkoop via de receptie is wel iets wat hotels, bungalowparken, campings of VVV’s aan hun gasten willen aanbieden als het op een eenvoudige manier kan.

Bestaande systemen werken niet of zijn duur
Een systeem kopen is voor veel bedrijven niet aan de orde. Maar wanneer ze een systeem gratis kunnen gebruiken en naar wens kunnen inrichten voor hun verblijfslocatie, dan willen ze het per direct inzetten.

Te koppelen met website, app of narrowcasting
Daarnaast hebben we vaak gehoord dat de informatie over activiteiten in de directe omgeving niet alleen via de receptie beschikbaar moet zijn. Maar bijvoorbeeld ook moet kunnen worden getoond op de tv-schermen in de huisjes of hotelkamers (narrowcasting) en via hun eigen website of app.

Aan de hand van bovenstaande wensen en opmerkingen zijn wij aan de slag gegaan. En het resultaat is onder andere een evenementenkalender. Om te kijken welk effect zo’n kalender nou eigenlijk heeft hebben we een prototype op www.veluwespecialist.nl geplaatst. En sinds de evenementenkalender online staat is de website vaker bezocht, blijven bezoekers langer en komen ze vaker terug. Daarnaast wordt er per dag gemiddeld 100 keer geklikt op de items in de evenementenkalender. Lokale activiteiten en evenementen krijgen op deze manier dus meer aandacht, wat de kans op meer bezoekers vergroot. We hebben de kalender zo gemaakt dat je deze eenvoudig op je eigen website kunt plaatsen, in je app kunt tonen, of voor narrowcasting kunt gebruiken. En dat allemaal gratis!

Daarnaast hebben we de evenementenkalender gekoppeld aan onze Front Office App. Hierdoor kunnen receptiemedewerkers gasten niet alleen informatie geven over de komende braderie in het dorp, maar nu kunnen zij ook via de receptie tickets verkopen van activiteiten en attractieparken. Je kunt zelf evenementen toevoegen aan de kalender. Zo proberen we alle activiteiten en evenementen in een bepaalde straal samen te brengen. Want de receptie is nou eenmaal de aangewezen plek voor vragen en suggesties.

Wil je de evenementenkalender ook gebruiken voor je hotel, bungalowpark, camping, VVV, cruiseschip, tijdens een evenement, op een beurs of op andere plekken waar het toegevoegde waarde kan hebben? Dat kan! Configureer gratis je eigen overzicht met lokale activiteiten en evenementen.

Heb je nog vragen? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag verder!

Deel dit artikel

Vragen of opmerkingen over dit artikel? U kunt ons altijd bereiken op info@leisureking.nl.
Meld u hier aan voor meer informatie