Nieuws



Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Grote merken kiezen voor LeisureKing - Blog

Geplaatst op: donderdag 9 november 2017


Toen ik in 2013 LeisureKing oprichtte wilde ik het anders doen dan de rest. Alles gericht op de toekomst en me niet druk maken over hoe andere partijen hun diensten aanbieden. Zo is ons verdienmodel op no cure no pay basis. Juist omdat de meeste gebruikers toeristische bedrijven zijn en ik het gewoon raar vind om in januari ergens voor te betalen, terwijl je alleen tussen april en november handel hebt. Ook zie ik geen nut in jaarcontracten met een opzegtermijn van een paar maanden. Dit model is ouderwets en achterhaald en doet me veel denken aan de tijd dat ik een abonnement had op de sportschool. Deze liet ik te lang doorlopen, terwijl ik er zelden gebruik van maakte. Je moet ergens voor betalen op het moment dat je het gebruikt.

Daarnaast ben ik van mening dat de rol van een softwarepakket niet stopt bij een inlogscherm. Ik wil namelijk dat klanten van LeisureKing het systeem niet alleen intensief als CRM gebruiken, maar ik wil dat ze er ook nog eens geld aan kunnen verdienen. Wij zoeken voor onze klanten naar slimme marketingkanalen die onze partners willen meenemen naar hun relaties. Op deze manier helpen wij onze klanten ook nog eens aan meer business. LeisureKing kost dus geen geld, maar levert je meer geld op.

Nu zitten wij ook nog regelmatig om de tafel met loyaliteitsbedrijven. Deze partijen zijn op zoek naar ons aanbod als verlengstuk voor hun klanten, de grote winkelketens en merken. Dit levert voor de gebruiker van LeisureKing in één klap een groter bereik op. Op deze manier geven wij onze klant een podium bij vele merken. En hebben zij dus geen zorgen of ze wel geld verdienen, want dat doen ze allemaal. Meer dan voorheen.

Daarnaast betrekken we ze ook nog eens bij onze giftcard die vanaf 2018 in 500 winkels ligt, ook weer om de diensten van onze klanten onder de aandacht te krijgen van een breder publiek. In welke commercial zou jij graag je diensten onder de aandacht willen zien? Welk merk hoort gewoon bij jouw activiteiten? Laat het me eens weten en wie weet koppelen wij jouw activiteiten aan een mooi spaarsysteem of winkelketen!

Erik Kroon - Oprichter LeisureKing

Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Het regent, dus de klant wil geld terug - Blog

Geplaatst op: donderdag 2 november 2017


Wij horen het nog weleens als reden waarom een sloep, fiets of scooterverhuurder niet online boekbaar wil zijn. "Wij zijn gastvrij, dus als een klant heeft gereserveerd en het regent dan kan deze klant dit gratis annuleren. Wanneer ze online reserveren en betalen dan moet ik het geld gaan teruggeven en dat is zo'n gedoe..."

Allereerst kan je kiezen om ook zonder betaling een reservering te laten maken. Maar op deze manier loop je wel het risico dat iemand niet komt opdagen en zo je materialen blokkeert. Ten tweede, de klant wil graag van tevoren betalen. Omdat ze dan zeker van de reservering zijn, en juist dit geeft een fijn gevoel. Dit is voor veel bedrijven nog weleens een eyeopener. Want vaak wordt online reserveren en betalen nog gezien als niet netjes, terwijl de klant dit juist verwacht. Daarnaast is het zo dat vele reserveringen op het laatste moment worden geplaatst. Mensen kijken nu eenmaal zelf al naar de buienradar. 44% reserveert een dag van tevoren, 28% op de dag zelf en de rest gebeurt veelal een paar dagen van tevoren. Het weer bepaalt namelijk wanneer mensen reserveren of niet. Je kunt er dus ook voor kiezen om alleen vandaag en gisteren online boekbaar te zijn. Je bent dan verzekerd van je geld, omzet en dat de klant komt opdagen.

Maar je moet natuurlijk ook realistisch blijven: hoe vaak komt het per jaar voor dat een klant zijn geld terug wil hebben omdat het regent? Als dit een hoog aantal is, dan kan je dit bijvoorbeeld aangeven in de algemene voorwaarden of je verzet de reservering kosteloos of tegen een klein bedrag. Dit alleen al is gastvrij te noemen.

O ja, met LeisureKing hebben we overigens een makkelijke manier gevonden om het geld terug te storten, gewoon via Pay.nl (de online bank waar wij onze geldzaken voor iedereen regelen). Met één druk op de knop geregeld. Dus technisch gezien is het niets meer dan een kleine handeling, mocht je toch graag geld willen terugstorten. De tijd die dit kost staat niet in verhouding tot de vele telefoontjes die je normaal gesproken krijgt als mensen telefonisch of per mail bij jou reserveren.

Online reserveren en betalen heeft niet zoveel te maken met geld terugstorten als excuses. Er zijn namelijk nog veel meer redenen te verzinnen om niet online boekbaar te zijn. Het heeft er allemaal mee te maken of je het daadwerkelijk wil. Ok, laten we dan een voorbeeld noemen om alle vooroordelen weg te nemen. 19 jaar geleden werd er misschien wel aan je gevraagd of je met jouw bedrijf op internet wilde staan. Toen zei jij waarschijnlijk, en velen met jou, waarom zou ik deze technologie volgen? Ik sta toch in de gouden gids? En iedereen kijkt daar toch in? En tegenwoordig heeft praktisch ieder bedrijf wel een website. Dit geldt binnen nu en een paar jaar ook voor online boeken en betalen. Jouw bedrijf zal ook online boekbaar worden, omdat jouw klant via vele platforms en andere kanalen je diensten online wil reserveren. Er zijn vele redenen om het niet te doen, maar er is één reden om het zeker morgen in te richten: de klant wil het, of het nu regent of niet.

Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Hebben jullie ook een app? - Blog

Geplaatst op: dinsdag 31 oktober 2017


Een vraag die je tegenwoordig vaak hoort. En veel campings, bungalowparken, hotels, dorpen, steden, regio’s en cruiseschepen hebben ook hun eigen app. In deze app vind je dan het recreatieprogramma, informatie over het eten, het weer van morgen of de openingstijden van het zwembad. Of je kunt bijvoorbeeld je verblijf opleuken met een ontbijtdienst, die de volgende dag dan warme broodjes voor je klaarlegt of je inschrijven voor een activiteit die wordt georganiseerd.

Maar als je de ondernemer dan vraagt of de app ook actief door gasten wordt gebruikt krijg je veelal te horen dat dit tegenvalt of veel kosten met zich meebrengt. Vaak vindt men dan ook dat het nut van de app niet echt bewezen is. "We hadden gehoopt dat de app de receptiefunctie zou overnemen, maar dat is in de praktijk niet zo gebleken."

De reden hiervoor is eigenlijk heel simpel: de app wordt niet optimaal gebruikt omdat we gasten niet dwingen. Want dwingen is niet gastvrij. Maar is gratis Wifi dan wel gastvrij? "Ja!", roepen we dan allemaal in koor. Waarom laat je gasten dan niet eerst verplicht je app downloaden, voordat ze van de gratis Wifi gebruik kunnen maken. Op die manier hebben ze in ieder geval de app al geïnstalleerd tijdens hun verblijf.

En dan wordt het leuk! Want je kan van je app een verdienmodel maken! Met LeisureKing zorgen wij ervoor dat de tickets van attractieparken, musea en activiteiten in je directe omgeving in de app zichtbaar zijn. Je gasten kunnen dan tickets kopen en activiteiten boeken via de app. Voor iedere ticket of activiteit die je verkoopt krijg je een van tevoren afgesproken percentage. Op die manier levert je app dus geld op en kun je de kosten van de app terugverdienen.

O ja, koppel dan ook direct de gratis evenementenkalender van LeisureKing aan je app. Dan kunnen je gasten heel eenvoudig zien welke evenementen er in de directe omgeving van je park of hotel plaatsvinden. En je eigen evenementen kun je dan ook heel gemakkelijk aan de kalender toevoegen.

Zo kan een app dus zeker van toegevoegde waarde zijn, want de meestgestelde vraag aan de receptie is toch vaak: "Wat is er vandaag te doen?"

Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Er is iets vreemds aan de hand - Blog

Geplaatst op: maandag 30 oktober 2017


Vorige week was ik op zoek naar een hotel en hiervoor gebruik ik het liefst Booking.com. Waarom? Omdat Booking.com makkelijk en overzichtelijk laat zien welke hotels er in een bepaalde regio te vinden en te boeken zijn. Maar eigenlijk boek ik nooit via Booking.com, maar altijd rechtstreeks via de website van het hotel zelf. Maar er is dan ook iets vreemds aan de hand op de websites van hotels. Sommige hotels vermelden op hun website namelijk ook de prijs die op Booking.com staat, naast de prijs die je betaalt als je online bij het hotel boekt. De prijs van het hotel zelf is uiteraard lager. De commissie die ze normaal afdragen aan Booking.com geven ze dus eigenlijk rechtstreeks aan jou als gast.

Een interessante ontwikkeling die naar mijn idee niet te stoppen lijkt. Booking.com en andere boekingssites voor hotels investeren miljoenen in Google Adwords campagnes en social media om ervoor te zorgen dat jij via hun websites een hotel vindt en boekt. Maar nu de hotels tegengas geven zal dit op de lange termijn waarschijnlijk een negatieve invloed hebben op de boekingssites.

Ik volg deze ontwikkeling met grote belangstelling. Met name omdat wij met LeisureKing al jaren vertellen dat je vooral je eigen diensten via je eigen website boekbaar moet maken. Maar natuurlijk moet je ook via andere kanalen vindbaar en boekbaar zijn om je bereik te vergroten. Daarin realiseer ik mij terdege dat wanneer mijn klanten op bijvoorbeeld RentSeeDo.com staan, de kans aanwezig is dat de toerist rechtstreeks boekt bij de leverancier van de activiteit. Vind ik dat dan erg? Nee, want mijn doel is dat mijn klant meer handel krijgt en dat hij wordt ontzorgd. Als mijn klant het goed heeft, dan heb ik het ook goed. Daarnaast focussen wij ons met LeisureKing juist graag op de kleine bedrijven. Op de MKB-er die geen tijd en geld heeft voor een duur reserveringssysteem of een complete marketingstrategie. Want juist deze doelgroep verdwijnt of gaat failliet wanneer ze niet online te boeken zijn. Deze parels moeten regionaal vindbaar en boekbaar worden. En daar helpen we ze mee, onder andere met de Front Office App.

Daarnaast adviseer ik iedere klant, wanneer ze eenmaal online te boeken zijn, om korting te geven wanneer mensen hun reservering online boeken en betalen. Waarom? Omdat ze je dan niet gaan bellen en dat scheelt tijd! Het is al gebruikelijk bij campings en bungalowparken dat je €10,00 afhandelingskosten betaalt wanneer je telefonisch reserveert. Beloon je klanten daarom wanneer zij online reserveren. Dan gaan ze dit ook vaker doen! Als ik naar mijn eigen activiteiten kijk, dan wordt op dit moment al 74% online gereserveerd. En dat scheelt enorm veel telefoon, mail en geregel!

En geloof me, de toerist die in de avond voor zijn caravan zit en ziet dat er nog maar één sloepje of andere activiteit beschikbaar is, wil maar al te graag online boeken en betalen. Want stel je voor dat deze de volgende dag vergeven is… Wat moet hij dan aan zijn kinderen vertellen?

Erik Kroon - Oprichter LeisureKing

Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Wat is er in de omgeving te doen? - Blog

Geplaatst op: woensdag 27 september 2017


Dit zou weleens de meestgestelde vraag bij de receptie van een hotel, bungalowpark, camping of VVV kunnen zijn. De receptiemedewerker is vervolgens druk bezig met het verzamelen van deze informatie via verschillende kanalen. En geeft waar mogelijk een flyer mee aan de gasten. Een tijdrovende klus. Zeker in het seizoen! Natuurlijk is dit niet zonde van hun tijd, want gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij toeristische bedrijven. Maar het zou toch makkelijker moeten kunnen?

Om dit te onderzoeken zijn wij langsgegaan bij 40 recreatiebedrijven in Nederland. En hebben we de receptionisten gevraagd naar hun wensen als het gaat om gasten informeren over activiteiten in de omgeving. Hieronder vind je een aantal wensen en opmerkingen die wij terugkregen.

Digitale agenda met activiteiten
Stipt op nummer 1 staat de wens voor een digitale agenda. Vrijwel ieder hotel, bungalowpark, camping of VVV wil graag digitaal kunnen zien wat er in de omgeving te doen is. Denk aan de plaatselijke braderie, kermis, boekenmarkt, optocht, evenementen en festivals. Juist die lokale activiteiten die het verblijf zo leuk maken.

Zelf activiteiten en evenementen toevoegen
Daarnaast willen receptionisten ook graag zelf activiteiten kunnen toevoegen aan de digitale agenda. Activiteiten die vanuit het hotel, bungalowpark, camping of VVV voor gasten worden georganiseerd. Zo kan de receptiemedewerker gasten in één keer informeren over lokale en eigen activiteiten.

Overzichtelijk: kort en bondig
Het overzicht met de activiteiten in de omgeving moet vooral duidelijk zijn en niet teveel informatie bevatten. Het liefst zo kort en bondig mogelijk. Wat, waar en een link voor meer informatie, dat is al genoeg. Bijvoorbeeld: De Voorthuizer Braderie op dinsdag 15 augustus en de link www.visitvoorthuizen.nl/vvv/de-voorthuizer-braderie.

Alleen activiteiten in de regio
Receptionisten gaven ook aan dat ze de activiteiten in een bepaalde straal rondom hun hotel, bungalowpark, camping of VVV willen aanbieden. En dat ze daarbij zelf willen bepalen wat die straal is.

Ticketverkoop via de receptie
Wanneer gasten vragen wat er te doen is in de omgeving kunnen receptionisten vaak niet meer doen dan informatie en een folder geven. Het daadwerkelijk verkopen van tickets van attracties aan de receptie is vaak lastig. Omdat tickets van tevoren moeten worden ingekocht en de kans op diefstal of kwijtraken is dan groot. Ticketverkoop via de receptie is wel iets wat hotels, bungalowparken, campings of VVV’s aan hun gasten willen aanbieden als het op een eenvoudige manier kan.

Bestaande systemen werken niet of zijn duur
Een systeem kopen is voor veel bedrijven niet aan de orde. Maar wanneer ze een systeem gratis kunnen gebruiken en naar wens kunnen inrichten voor hun verblijfslocatie, dan willen ze het per direct inzetten.

Te koppelen met website, app of narrowcasting
Daarnaast hebben we vaak gehoord dat de informatie over activiteiten in de directe omgeving niet alleen via de receptie beschikbaar moet zijn. Maar bijvoorbeeld ook moet kunnen worden getoond op de tv-schermen in de huisjes of hotelkamers (narrowcasting) en via hun eigen website of app.

Aan de hand van bovenstaande wensen en opmerkingen zijn wij aan de slag gegaan. En het resultaat is onder andere een evenementenkalender. Om te kijken welk effect zo’n kalender nou eigenlijk heeft hebben we een prototype op www.veluwespecialist.nl geplaatst. En sinds de evenementenkalender online staat is de website vaker bezocht, blijven bezoekers langer en komen ze vaker terug. Daarnaast wordt er per dag gemiddeld 100 keer geklikt op de items in de evenementenkalender. Lokale activiteiten en evenementen krijgen op deze manier dus meer aandacht, wat de kans op meer bezoekers vergroot. We hebben de kalender zo gemaakt dat je deze eenvoudig op je eigen website kunt plaatsen, in je app kunt tonen, of voor narrowcasting kunt gebruiken. En dat allemaal gratis!

Daarnaast hebben we de evenementenkalender gekoppeld aan onze Front Office App. Hierdoor kunnen receptiemedewerkers gasten niet alleen informatie geven over de komende braderie in het dorp, maar nu kunnen zij ook via de receptie tickets verkopen van activiteiten en attractieparken. Je kunt zelf evenementen toevoegen aan de kalender. Zo proberen we alle activiteiten en evenementen in een bepaalde straal samen te brengen. Want de receptie is nou eenmaal de aangewezen plek voor vragen en suggesties.

Wil je de evenementenkalender ook gebruiken voor je hotel, bungalowpark, camping, VVV, cruiseschip, tijdens een evenement, op een beurs of op andere plekken waar het toegevoegde waarde kan hebben? Dat kan! Configureer gratis je eigen overzicht met lokale activiteiten en evenementen.

Heb je nog vragen? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag verder!

    
Meld u hier aan voor meer informatie