Nieuws



Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Er is iets vreemds aan de hand - Blog

Geplaatst op: maandag 30 oktober 2017


Vorige week was ik op zoek naar een hotel en hiervoor gebruik ik het liefst Booking.com. Waarom? Omdat Booking.com makkelijk en overzichtelijk laat zien welke hotels er in een bepaalde regio te vinden en te boeken zijn. Maar eigenlijk boek ik nooit via Booking.com, maar altijd rechtstreeks via de website van het hotel zelf. Maar er is dan ook iets vreemds aan de hand op de websites van hotels. Sommige hotels vermelden op hun website namelijk ook de prijs die op Booking.com staat, naast de prijs die je betaalt als je online bij het hotel boekt. De prijs van het hotel zelf is uiteraard lager. De commissie die ze normaal afdragen aan Booking.com geven ze dus eigenlijk rechtstreeks aan jou als gast.

Een interessante ontwikkeling die naar mijn idee niet te stoppen lijkt. Booking.com en andere boekingssites voor hotels investeren miljoenen in Google Adwords campagnes en social media om ervoor te zorgen dat jij via hun websites een hotel vindt en boekt. Maar nu de hotels tegengas geven zal dit op de lange termijn waarschijnlijk een negatieve invloed hebben op de boekingssites.

Ik volg deze ontwikkeling met grote belangstelling. Met name omdat wij met LeisureKing al jaren vertellen dat je vooral je eigen diensten via je eigen website boekbaar moet maken. Maar natuurlijk moet je ook via andere kanalen vindbaar en boekbaar zijn om je bereik te vergroten. Daarin realiseer ik mij terdege dat wanneer mijn klanten op bijvoorbeeld RentSeeDo.com staan, de kans aanwezig is dat de toerist rechtstreeks boekt bij de leverancier van de activiteit. Vind ik dat dan erg? Nee, want mijn doel is dat mijn klant meer handel krijgt en dat hij wordt ontzorgd. Als mijn klant het goed heeft, dan heb ik het ook goed. Daarnaast focussen wij ons met LeisureKing juist graag op de kleine bedrijven. Op de MKB-er die geen tijd en geld heeft voor een duur reserveringssysteem of een complete marketingstrategie. Want juist deze doelgroep verdwijnt of gaat failliet wanneer ze niet online te boeken zijn. Deze parels moeten regionaal vindbaar en boekbaar worden. En daar helpen we ze mee, onder andere met de Front Office App.

Daarnaast adviseer ik iedere klant, wanneer ze eenmaal online te boeken zijn, om korting te geven wanneer mensen hun reservering online boeken en betalen. Waarom? Omdat ze je dan niet gaan bellen en dat scheelt tijd! Het is al gebruikelijk bij campings en bungalowparken dat je €10,00 afhandelingskosten betaalt wanneer je telefonisch reserveert. Beloon je klanten daarom wanneer zij online reserveren. Dan gaan ze dit ook vaker doen! Als ik naar mijn eigen activiteiten kijk, dan wordt op dit moment al 74% online gereserveerd. En dat scheelt enorm veel telefoon, mail en geregel!

En geloof me, de toerist die in de avond voor zijn caravan zit en ziet dat er nog maar één sloepje of andere activiteit beschikbaar is, wil maar al te graag online boeken en betalen. Want stel je voor dat deze de volgende dag vergeven is… Wat moet hij dan aan zijn kinderen vertellen?

Erik Kroon - Oprichter LeisureKing

Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Wat is er in de omgeving te doen? - Blog

Geplaatst op: woensdag 27 september 2017


Dit zou weleens de meestgestelde vraag bij de receptie van een hotel, bungalowpark, camping of VVV kunnen zijn. De receptiemedewerker is vervolgens druk bezig met het verzamelen van deze informatie via verschillende kanalen. En geeft waar mogelijk een flyer mee aan de gasten. Een tijdrovende klus. Zeker in het seizoen! Natuurlijk is dit niet zonde van hun tijd, want gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij toeristische bedrijven. Maar het zou toch makkelijker moeten kunnen?

Om dit te onderzoeken zijn wij langsgegaan bij 40 recreatiebedrijven in Nederland. En hebben we de receptionisten gevraagd naar hun wensen als het gaat om gasten informeren over activiteiten in de omgeving. Hieronder vind je een aantal wensen en opmerkingen die wij terugkregen.

Digitale agenda met activiteiten
Stipt op nummer 1 staat de wens voor een digitale agenda. Vrijwel ieder hotel, bungalowpark, camping of VVV wil graag digitaal kunnen zien wat er in de omgeving te doen is. Denk aan de plaatselijke braderie, kermis, boekenmarkt, optocht, evenementen en festivals. Juist die lokale activiteiten die het verblijf zo leuk maken.

Zelf activiteiten en evenementen toevoegen
Daarnaast willen receptionisten ook graag zelf activiteiten kunnen toevoegen aan de digitale agenda. Activiteiten die vanuit het hotel, bungalowpark, camping of VVV voor gasten worden georganiseerd. Zo kan de receptiemedewerker gasten in één keer informeren over lokale en eigen activiteiten.

Overzichtelijk: kort en bondig
Het overzicht met de activiteiten in de omgeving moet vooral duidelijk zijn en niet teveel informatie bevatten. Het liefst zo kort en bondig mogelijk. Wat, waar en een link voor meer informatie, dat is al genoeg. Bijvoorbeeld: De Voorthuizer Braderie op dinsdag 15 augustus en de link www.visitvoorthuizen.nl/vvv/de-voorthuizer-braderie.

Alleen activiteiten in de regio
Receptionisten gaven ook aan dat ze de activiteiten in een bepaalde straal rondom hun hotel, bungalowpark, camping of VVV willen aanbieden. En dat ze daarbij zelf willen bepalen wat die straal is.

Ticketverkoop via de receptie
Wanneer gasten vragen wat er te doen is in de omgeving kunnen receptionisten vaak niet meer doen dan informatie en een folder geven. Het daadwerkelijk verkopen van tickets van attracties aan de receptie is vaak lastig. Omdat tickets van tevoren moeten worden ingekocht en de kans op diefstal of kwijtraken is dan groot. Ticketverkoop via de receptie is wel iets wat hotels, bungalowparken, campings of VVV’s aan hun gasten willen aanbieden als het op een eenvoudige manier kan.

Bestaande systemen werken niet of zijn duur
Een systeem kopen is voor veel bedrijven niet aan de orde. Maar wanneer ze een systeem gratis kunnen gebruiken en naar wens kunnen inrichten voor hun verblijfslocatie, dan willen ze het per direct inzetten.

Te koppelen met website, app of narrowcasting
Daarnaast hebben we vaak gehoord dat de informatie over activiteiten in de directe omgeving niet alleen via de receptie beschikbaar moet zijn. Maar bijvoorbeeld ook moet kunnen worden getoond op de tv-schermen in de huisjes of hotelkamers (narrowcasting) en via hun eigen website of app.

Aan de hand van bovenstaande wensen en opmerkingen zijn wij aan de slag gegaan. En het resultaat is onder andere een evenementenkalender. Om te kijken welk effect zo’n kalender nou eigenlijk heeft hebben we een prototype op www.veluwespecialist.nl geplaatst. En sinds de evenementenkalender online staat is de website vaker bezocht, blijven bezoekers langer en komen ze vaker terug. Daarnaast wordt er per dag gemiddeld 100 keer geklikt op de items in de evenementenkalender. Lokale activiteiten en evenementen krijgen op deze manier dus meer aandacht, wat de kans op meer bezoekers vergroot. We hebben de kalender zo gemaakt dat je deze eenvoudig op je eigen website kunt plaatsen, in je app kunt tonen, of voor narrowcasting kunt gebruiken. En dat allemaal gratis!

Daarnaast hebben we de evenementenkalender gekoppeld aan onze Front Office App. Hierdoor kunnen receptiemedewerkers gasten niet alleen informatie geven over de komende braderie in het dorp, maar nu kunnen zij ook via de receptie tickets verkopen van activiteiten en attractieparken. Je kunt zelf evenementen toevoegen aan de kalender. Zo proberen we alle activiteiten en evenementen in een bepaalde straal samen te brengen. Want de receptie is nou eenmaal de aangewezen plek voor vragen en suggesties.

Wil je de evenementenkalender ook gebruiken voor je hotel, bungalowpark, camping, VVV, cruiseschip, tijdens een evenement, op een beurs of op andere plekken waar het toegevoegde waarde kan hebben? Dat kan! Configureer gratis je eigen overzicht met lokale activiteiten en evenementen.

Heb je nog vragen? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag verder!

Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Steeds meer attracties zien de Front Office App zitten - BLOG

Geplaatst op: dinsdag 22 augustus 2017


De Front Office App wordt op dit moment door heel Nederland uitgerold. Dit platform maakt het mogelijk dat je grote en kleine attracties in de directe omgeving van je hotel, bungalowpark, B&B of VVV inzichtelijk hebt. En daarnaast de tickets kunt verkopen aan je gasten met een gunstig verdienmodel. Het begon allemaal bij kleine aanbieders vertelt Ernest van Veldhuizen, accountmanager van het platform. Wij hebben een reserveringssysteem (LeisureKing) die veel wordt gebruikt door kleine bedrijven zoals fietsverhuurders, escaperooms, bowlingbanen en bootverhuurders. Omdat wij meer wilde leveren dan een gratis reserveringssysteem hebben wij besloten om deze bedrijven op een platform tentoon te stellen, waarbij ze rechtstreeks geboekt konden worden. Een mooie manier van meer leveren dan gevraagd. Daarna kwamen er vragen van campings en bungalowparken die graag deze activiteiten en attracties wilde reserveren. We begonnen op de Veluwe, vertelt Ernest enthousiast, doordat daar onze roots liggen. Nu zijn we landelijk dekkend en ondertussen ook in het buitenland actief.

Waarom de grote attracties nu de Front Office App ook aan het ontdekken zijn is simpel, vervolgt van Veldhuizen; wij plaatsen gratis de barcodes in ons systeem en kunnen zo makkelijk en eenvoudig de tickets verkopen via de Front Office App. De Gast staat aan de receptie, wordt geïnformeerd over de mogelijke activiteiten in de directe omgeving, en de tickets worden ter plekke uitgeprint en betaald door de gast. Doordat er voor het hotel of bungalowpark een verdienmodel achter de tickets zit wordt informatie nu omgezet in omzet.

Vouchers
De attractieparken krijgen nu ook door dat de campings, hotels en bungalowparken niet meer op het klassieke voucherboekje zitten te wachten. De vouchers staan te boek als voorraad op de camping en ze geven in de praktijk ook nog eens veel gedoe aan de receptie. Met de Front Office App kopen bijvoorbeeld de campings pas de tickets wanneer de gast bij de receptie staat. De gast rekent de tickets direct af, en de camping print ze als service uit of mailt ze heel gemakkelijk naar de gast. Kortom, met de Front Office App zijn de voucherboekjes nu echt verleden tijd.

De gast wil korting
Waar we al snel achter kwamen is dat de gast bereid is om de tickets aan de receptie te kopen, mits er een korting is voor de gast. Dit is uiteraard in het systeem verwerkt en de verblijfslocatie bepaald dan ook zelf wat hij ‘weggeeft’ aan zijn gast. Daarnaast bepaald elk attractiepark zelf zijn commissie naar een verblijfslocatie of VVV. Daar blijven wij verder buiten, uiteraard geven wij wel graag advies en willen wij meedenken om het voor alle partijen interessant te maken.

Evenementenkalender
Een nieuwe toevoeging aan de Front Office App is de evenementenkalender. Immers is de meest gestelde vraag aan de receptie: wat is er (lokaal) te doen? Om niet alleen attracties en activiteiten inzichtelijk te krijgen hebben we besloten om de Front Office App uit te breiden met een evenementenkalender. Een kalender waar zichtbaar is wat de lokale activiteiten zijn. Het interessante aan dit verhaal is dat we dit systeem zo hebben gebouwd dat het hotel, bungalowpark of VVV ook zijn eigen evenementen kan toevoegen. Op dit moment testen we dit systeem op de Veluwe en de reacties zijn veelbelovend. Het leukste aan de kalender is dat deze ook te koppelen is aan de website van een verblijfslocatie en eventueel getoond kan worden via narrow-casting. Daarnaast kunnen tickets van attracties ook via de website van een hotel of camping worden verkocht. Op deze manier zijn er meerdere kanalen waar de gast geattendeerd wordt op de lokale activiteiten en attracties.

Wat moet een attractie eigenlijk doen om ook op de Front Office App te komen?
Uiteraard komen we graag langs voor een demonstratie. Daarnaast is het inrichten en het realiseren hooguit 1 uur arbeid. Doordat we barcodes in ons systeem plaatsen voorkom je technische ingewikkelde koppelingen. Mocht je dit niet wensen en alleen willen werken via een API dan kunnen we hier natuurlijk een oplossing voor bieden. Ben je een attractie die nog niet online boekbaar is of nog geen barcodes heeft? Dan kunnen wij hier natuurlijk voor zorgen, inclusief een reserveringssysteem.

Voor meer informatie over de Front Office App kan je terecht op leisureking.eu/nl/front-office-app


Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Oplossingen voor probleem last-mile - Blog

Geplaatst op: donderdag 17 augustus 2017


Steeds meer bedrijven vragen ons naar oplossingen voor de last-mile. De last-mile? Wat is dat zul je misschien denken. We hebben er allemaal weleens mee te maken. Bijvoorbeeld wanneer je met het openbaar vervoer reist. Meestal gaat het goed tot aan de laatste halte. Daarna volgt het laatste stuk (the last-mile) tot aan de eindbestemming. Vaak te ver om te lopen, maar je moet wel, want er is geen halte dichterbij. Om reizigers hierin tegemoet te komen zijn steeds meer vervoersbedrijven op zoek naar verlengstukken van hun eigen diensten. Zij zijn op zoek naar oplossingen voor de last-mile.

Een last-mile oplossing in bovenstaande situatie zou het huren van een fiets kunnen zijn. Je stapt uit bij de bushalte en loopt in 5 minuten naar de dichtstbijzijnde fietsverhuurder. Je fiets staat al klaar en je kunt eenvoudig je reis vervolgen. De oplossing klinkt simpel, maar de uitdaging zit hem in het feit dat vervoersbedrijven op zoek zijn naar online oplossingen. Want de reiziger wil zijn reis per bus en fiets natuurlijk in één keer online boeken en betalen. LeisureKing biedt uitkomst! Wanneer een fietsverhuurder gebruikmaakt van LeisureKing kan zijn voorraad namelijk automatisch online worden gekoppeld aan een digitale strippenkaart. De fietsverhuurder krijgt mail wanneer een fiets is gereserveerd. En in LeisureKing kan hij alle informatie vinden die hij nodig heeft.

Maar ook een bedrijf dat oplaadpalen voor elektrische auto’s verzorgd in openbare gebieden kan profijt hebben van een last-mile oplossing. Of parkeergarages waar iemand na het parkeren van zijn auto per e-bike of ander vervoersmiddel de laatste afstand wil overbruggen. Allemaal locaties waar de last-mile van toepassing is en waar wij met LeisureKing de digitale oplossing voor hebben.

En dan hebben we natuurlijk nog de NS. Zij zijn al jaren bezig met de last-mile. Zo kun je bij veel stations al een OV-fiets huren in combinatie met een treinkaartje. Maar het hoeft niet alleen bij vervoer te blijven. Want de NS kan natuurlijk ook activiteiten en attracties aan de last-mile koppelen. De reiziger koopt dan een treinkaartje + OV fiets + entreetickets voor een attractiepark of huurt een sloepje. Een compleet dagje uit dus. LeisureKing heeft hiervoor de software beschikbaar en kan ervoor zorgen dat alle partijen eenvoudig aan elkaar worden gekoppeld.

We merken dat steeds meer bedrijven willen samenwerken om de reiziger ook de laatste meters van zijn reis van dienst te kunnen zijn. En er zijn nog mogelijkheden genoeg. Want eigenlijk is het best vreemd dat wanneer je met het vliegtuig reist en je 5 uur in je vliegtuigstoel naar een schermpje zit te kijken dat je niet iets online kunt boeken. Het zou toch ideaal zijn als je alvast activiteiten kunt reserveren op je vakantiebestemming, een fiets kunt huren bij het vliegveld of contact kunt opnemen met een taxichauffeur voor je rit naar het hotel? Dan zou de tijd toch voorbij ‘vliegen’?! Met LeisureKing kunnen we dit mogelijk maken.

Ook wanneer je op een cruiseschip een activiteit wilt boeken loop je als reiziger tegen problemen aan. Want de activiteit ‘moet’ je namelijk regelen via de receptie van de cruisemaatschappij. Wat zou het dan handig zijn als je via de app van de cruisemaatschappij een segwaytour kunt boeken op het volgende eiland, wanneer het jou uitkomt. LeisureKing biedt de oplossing door verschillende bedrijven eenvoudig aan elkaar te koppelen. En zo de voorraad van activiteitenbedrijven inzichtelijk te maken voor receptiemedewerkers en reizigers.

Waarom komen bedrijven juist bij LeisureKing voor oplossingen voor de last-mile? Omdat LeisureKing zich focust op leisure verhuurbedrijven die beperkte voorraad en bijzondere voorwaarden hebben, zoals de fietsverhuurder. Inmiddels hebben al ruim 90 fietsverhuurders (22.000 fietsen en e-bikes) zich bij ons aangesloten. En in totaal beheren wij de data van 250 bedrijven in heel Nederland! Allemaal bedrijven die interessant zijn voor de last-mile oplossing. En we moeten natuurlijk ook niet vergeten dat dit kansen biedt voor die bedrijven. Want de fietsverhuurder heeft via LeisureKing kans op een groter afzetgebied, meer omzet en doelgerichte marketing.

Is je interesse gewekt om LeisureKing in te zetten als last-mile oplossing? Neem gerust contact met ons op voor een afspraak. Ben je nog geen LeisureKing gebruiker en wil je morgen online boekbaar en koppelbaar zijn als last-mile oplossing? Het CRM van LeisureKing is gratis en werkt op no cure no pay basis. Dus meld je vandaag nog aan!

Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Werk aan een Fred-proof website met LeisureKing! - Blog

Geplaatst op: maandag 7 augustus 2017


De komst van Google’s algortime-update genaamd Fred maakt relevante content op websites belangrijker dan ooit. De update is nu een aantal maanden actief op het web, maar de gevolgen zijn goed zichtbaar. Fred rekent genadeloos af met websites die vol staan met waardeloze content en advertenties. Ondanks de onduidelijkheid over de update(s) van Google is één ding zeker: het is een vastberaden typetje, die Fred.

SEO voor gevorderden
De online aanwezigheid is voor ondernemers in de leisure branche niet meer weg te denken. Sinds een aantal jaar is de online toerist een begrip: dagattracties, activiteiten en andere uitjes worden online geboekt en betaald door middel van een online reserveringssysteem. Als ondernemer in de leisure branche wil je daarom je online vindbaarheid vergroten. Investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO) is daarom belangrijk en waardevol. Helaas werken de klassieke SEO-trucs die vroeger al voldoende waren voor een hogere ranking tegenwoordig al niet meer. Het verkleinen van afbeeldingen en het invullen van metatags en keyword tags maken anno 2017 niet meer het verschil.

Relevantie is the key
De Fred-update van Google zorgt voor nog meer focus op relevantie en dat is vrij logisch. Als ondernemer ben je ook op zoek naar de juiste, ook wel relevante, klant. Stel, je biedt verschillende outdoor activiteiten aan en je bent ook online boekbaar. Dan zijn toeristen die op zoek zijn naar outdoor activiteiten, een sportief uitje of een actief vrijgezellenfeest zoals klimmen voor jou wellicht relevant. De online toerist die op zoek is naar producten die outdoor gerelateerd zijn, zoals klimmaterialen, dus niet. Dit geldt ook voor diezelfde online toerist. Relevantie is bij Google de sleutel.

Fred-proof met LeisureKing
Er zijn een aantal mogelijkheden waarmee je ervoor zorgt dat jouw website Fred-proof is. LeisureKing helpt je hierbij. De belangrijkste verschuiving heeft namelijk betrekking op content. Probeer jouw website te voorzien van veel en vooral zelfgeschreven content. In het Iframe van LeisureKing bieden wij de ruimte om deze zelfgeschreven content te plaatsen. Wij stimuleren Iframes die een specifieke activiteit of activiteit categorie bevatten. Dit geldt ook voor de tekst in de bijbehorende tekstvakken. Pas hierbij op dat je wel gaat voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Zelfgeschreven content die gaat over jouw activiteiten is daarom een must. Zorg dat je goed in kaart hebt waar de interesses van jouw doelgroep liggen en pas je content daarop aan. Google Analytics kun je hier goed voor gebruiken.

Naast content zijn er nog een aantal andere zaken waarmee jij je website Fred-proof kunt maken, namelijk:
• Probeer de advertentieruimte die je op je website beschikbaar stelt te beperken tot een minimum. Vul deze ruimte liever in met relevante content.
• Maak je gebruik van links in de tekst? Zorg dan dat de content waar de link naar verwijst, gelinkt is aan het onderwerp. Gebruik dus niet 'klik hier', maar 'meld je aan voor de nieuwsbrief'.
• Je website beschikt vaak over backlinks. Zorg ervoor dat ook deze van goede kwaliteit zijn. Met behulp van Google Analytics krijg je hier duidelijk inzicht in.

Succes met het Fred-proof maken van je website!

    
Meld u hier aan voor meer informatie