Door:

LeisureKing

Logo LeisureKing

Het regent, dus de klant wil geld terug - Blog

Geplaatst op donderdag 2 november 2017


Wij horen het nog weleens als reden waarom een sloep, fiets of scooterverhuurder niet online boekbaar wil zijn. "Wij zijn gastvrij, dus als een klant heeft gereserveerd en het regent dan kan deze klant dit gratis annuleren. Wanneer ze online reserveren en betalen dan moet ik het geld gaan teruggeven en dat is zo'n gedoe..."

Allereerst kan je kiezen om ook zonder betaling een reservering te laten maken. Maar op deze manier loop je wel het risico dat iemand niet komt opdagen en zo je materialen blokkeert. Ten tweede, de klant wil graag van tevoren betalen. Omdat ze dan zeker van de reservering zijn, en juist dit geeft een fijn gevoel. Dit is voor veel bedrijven nog weleens een eyeopener. Want vaak wordt online reserveren en betalen nog gezien als niet netjes, terwijl de klant dit juist verwacht. Daarnaast is het zo dat vele reserveringen op het laatste moment worden geplaatst. Mensen kijken nu eenmaal zelf al naar de buienradar. 44% reserveert een dag van tevoren, 28% op de dag zelf en de rest gebeurt veelal een paar dagen van tevoren. Het weer bepaalt namelijk wanneer mensen reserveren of niet. Je kunt er dus ook voor kiezen om alleen vandaag en gisteren online boekbaar te zijn. Je bent dan verzekerd van je geld, omzet en dat de klant komt opdagen.

Maar je moet natuurlijk ook realistisch blijven: hoe vaak komt het per jaar voor dat een klant zijn geld terug wil hebben omdat het regent? Als dit een hoog aantal is, dan kan je dit bijvoorbeeld aangeven in de algemene voorwaarden of je verzet de reservering kosteloos of tegen een klein bedrag. Dit alleen al is gastvrij te noemen.

O ja, met LeisureKing hebben we overigens een makkelijke manier gevonden om het geld terug te storten, gewoon via Pay.nl (de online bank waar wij onze geldzaken voor iedereen regelen). Met één druk op de knop geregeld. Dus technisch gezien is het niets meer dan een kleine handeling, mocht je toch graag geld willen terugstorten. De tijd die dit kost staat niet in verhouding tot de vele telefoontjes die je normaal gesproken krijgt als mensen telefonisch of per mail bij jou reserveren.

Online reserveren en betalen heeft niet zoveel te maken met geld terugstorten als excuses. Er zijn namelijk nog veel meer redenen te verzinnen om niet online boekbaar te zijn. Het heeft er allemaal mee te maken of je het daadwerkelijk wil. Ok, laten we dan een voorbeeld noemen om alle vooroordelen weg te nemen. 19 jaar geleden werd er misschien wel aan je gevraagd of je met jouw bedrijf op internet wilde staan. Toen zei jij waarschijnlijk, en velen met jou, waarom zou ik deze technologie volgen? Ik sta toch in de gouden gids? En iedereen kijkt daar toch in? En tegenwoordig heeft praktisch ieder bedrijf wel een website. Dit geldt binnen nu en een paar jaar ook voor online boeken en betalen. Jouw bedrijf zal ook online boekbaar worden, omdat jouw klant via vele platforms en andere kanalen je diensten online wil reserveren. Er zijn vele redenen om het niet te doen, maar er is één reden om het zeker morgen in te richten: de klant wil het, of het nu regent of niet.

Deel dit artikel

Vragen of opmerkingen over dit artikel? U kunt ons altijd bereiken op info@leisureking.nl.
Meld u hier aan voor meer informatie